Vaya con Dios toer dag 24: Saint Palais RUSTDAG

13 juni 2021 - Saint-Palais, Frankrijk

Lekker onze 3e rustdag. En het is onze gelukt. We hebben gerust. Echt heus werkelijk waar. We kwamen om zeven uur in de ochtend braaf aan het ontbijt zitten, zijn daarna boodschappen gaan doen bij de enige winkel in het dorp die open was.

Daarna hebben wij ons aan een koffie gewaagd in een baskisch koffiehuis. Het interieur bestond uit oude houten meubels en foto's en kunst met als thema stierenvechten en het stierenrennen. Dat laatste is een bekende jaarlijkse traditie waarbij enkele stieren worden losgelaten in onder andere de straten van Pamplona. Hier rennen dan brave boeren, burgers en buitenlui in witte kleding met rode sjaaltjes voor de stieren uit. Lief natuurlijk dat ze de weg proberen vrij te maken voor de stieren. In het Baskisch heet dit festijn 'Entzierro' en in het Catalaans (gebruikelijke Spaans) spreken ze over 'bous al carrer'.

IMG_20210613_2016487

Even over het Baskisch, dit is een taal die door een kleine groep mensen wordt gesproken. Uiteraard zitten wij nou precies in dat Baskenland. Want dat is even kort gezegd het Franse en Spaanse gedeelte van de westelijke Pyreneeën. Precies waar wij doorheen fietsen. Dat betekend dus dat ik de komende 3 dagen nog niets heb aan mijn Spaanse lessen.

Het rusten bestond voor mij verder uit lezen, schrijven en Amarilla netjes behandelen. Ze heeft al mijn liefde en aandacht gekregen en kan er weer tegen. Rick heeft twee keer lekker geslapen en ziet er ook weer uit om door een ringetje te halen. We hadden zelfs energie om na het eten een kleine wandeling door het dorp en de verkoelende beek te maken.

IMG_20210613_1958421

Morgen staat het echte werk op het programma. Wat wij tot nu toe hebben geklommen is niks met wat er aan zit te komen. We hopen dan ook voor half acht de fietsen te pakken en te vertrekken. Voor de hitte echt toeslaat. We zullen verwend worden met 35 graden....

IMG_20210613_0934237~3

1. Manuela:
    14 juni 2021
    Goed dat jullie gerust hebben!!! Even de accu opladen voor het echte werk!! Zet m op mannen! Jullie kunnen dit sterkte met de hitte en de klim en let goed op jullie zelf en elkaar!!! Kuzzzzz
  2. Harold:
    14 juni 2021

Als t Danny lukt, dan jullie zeker! En naar beneden ff tijd voor ontspanning.
    Of nemen jullie gewoon het fietspad?
    Sterkte morgen!
  3. Oukje:
    14 juni 2021
    Uitgerust en blij 😀 vandaag weer op pad,
    Succes vergeet niet te drinken 🍻🍷
  4. Ikkuh:
    16 juni 2021
    Nee drinken en rusten doen we zeker
  5. Alies:
    14 juni 2021
    Wauw!!! De Pyreneeën!!!! prachtig op het met de auto te bewonderen,maar een diepe buiging dit op de fiets te doen wat een uitdaging gaan jullie aan zeg!! geweldig 💪💪geniet ook van al dat prachtige he👋👋👋👋groetjes, ook aan rick en gaan!!!!!!💋💋💋
  6. Ikkuh:
    16 juni 2021
    We genieten zeker Alies! Dit is een prachtige ervaring. En we zijn voorlopig nog niet klaar. Nu Santiago nog