Vaya con Dios toer dag 25: Saint Palais - Roncesvalles

14 juni 2021 - Roncesvalles, Spanje

Tjoeketjoeke tuut tuut! De Marchal-NL trein is op stoom! Dat heeft overigens door de hitte en de eerste klim niet lang mogen duren.

Net na Saint-Palais hebben we een kleine klim de vallei uit waar onze gezellige hostel/herberg staat. En te bedenken dat de Spaanse grens hier maar 20 kleine kilometers vandaan is. Zeg maar van voorburg naar Hoek van Holland met er tussen een paar grote broers van de Vaalserberg.

Net voor de Spaanse grens komen we in Anreguy. Helaas liet hier onze elektronische navigatie het dusdanig afweten dat we een op een smal pad strak het bos en de berg op gestuurd werden. En wel zo hoog dat we met de fiets in de hand moesten wandelen. Dit was een zware beproeving. Er kwamen wat honden onderweg een erf afgestoven en helaas hing een van deze trouwe viervoeters in mijn schoen. Rick zag het probleem op tijd en hield de ruige rakkers op afstand met zijn fluit. Voor de viezerikken onder ons, we hebben allebei SPORT-fluitjes gekocht die we gebruiken om op afstand te communiceren en nu ook voor boze honden.

IMG_20210614_1249441

Ok, dat was niet ons enige probleem. De route was een foutje. We konden ruim een kilometer terug naar beneden. Weer langs de honden. En nu hevig zwetend en vermoeid. Maar voor we het wisten zaten we weer en route en waren we de grens over. En wat kwamen wij tegen? Een bar! Ja met restaurant en mercado. We konden inkopen doen en nog belangrijker, onze eerste cerveza nemen! Werden er zelfs twee. Burp! Ook hebben we hier onze eerste stempel gekregen. Al zijn ze het er niet over eens of het een tampon (Frans) of sella (Spaans) wordt genoemd...

IMG_20210614_1426562~2

Maar dat was misschien niet zo slim. We moesten de berg op. En dat was geen a,b-ctje. We moesten klimmen naar 1400 meter en gingen dat doen in 16km met flink wat bochten. Een hete zon en zware fietsen. Ik heb Saint Jacques, nee vanaf nu Santiago (in het Nederlands eigenlijk Heilige Sjakie) meerdere malen vervloekt. We hebben ook meerdere keren moeten stoppen want het was te warm en vermoeiend.

IMG_20210614_1640085

Maar na duizend en 1 doden te zijn gestorven zoals Rick mooi zegt kwamen we aan bij de top. En niet lang daarna bij de drukbevolkte pelgrimsherberg(en). Het is een commerciële bedoeling hier. We kregen een kamer in een hotel. Bleek een appartement. Wat een luxe dachten wij. Helaas waren we al snel minder blij toen 2 Spaanse herrie makers ons kwamen verblijden met hun aanwezigheid. Maar wel gehaald! Hoera

IMG_20210614_1757353

1. Ellis:
    15 juni 2021
    Ben blij dat het redelijk voorspoedig gaat verkeerde paadjes en rot honden daar gelaten Bier drinken als je nog zo'n inspanning moet leveren,niet zo handig.met de 4daagse vallen er regelmatig militairen om en die zijn jonger danjullie2biertjes is te veel bij zulke temperaturen.hebben we zelf ook ervaren
  2. Harold:
    15 juni 2021
    Goed gedaan heren. Nog knapper dat jullie fluitend de bergen over gaan.
    Maar 2 biertjes onderweg...hopelijk lesje nu geleerd.
    Veel plezier met de amigo.
  3. Ikkuh:
    16 juni 2021
    Het was te warm en limonade is duurder haha