Dag 0 : Voorpret

20 mei 2021 - Voorburg, Nederland

Vaya con Dios toer 2021

20-05-2021, Voorburg

Het is bijna zover. Morgen gaat de tocht beginnen maar zoals altijd als ik op reis ga moet er een dag voor vertrek nog veel gebeuren. Je zou denken dat een reis die al 3 jaar in de planning staat ruim van te voren in kannen en kruiken is. Neen helaas. Ok, de garmin's zijn geüpdatete, de routes ingevoerd, de ouderwetse roadmaps zijn gekocht en de papierhandel is afgewerkt. Maar mijn tassen staan al een paar dagen leeg te wachten, te smeken om ingepakt te worden. Om ze te treiteren liggen al benodigdheden die mee moeten voor mijn gele boeven uitdagend te roepen. Vanmiddag hoop ik met mijn 'paklijst' in de hand mijn gele vrienden allemaal gedeelde verantwoordelijkheid te geven over mijn schamele bezittingen die zijn uitgekozen om dit avontuur aan te gaan.

Ben ik dan verder klaar voor vertrek? Nee helaas. De regelgeving omtrent de coronamaatregelen in de verschillende landen die wij gaan bezoeken zorgen voor administratieve rompslomp. Zaaien twijfel en noden maken van keuzes. Gaan we wel of niet voor een peperdure pcr-test? En als we het wel doen, voor welk land gaan we hem dan gebruiken? Zitten de campings wel op twee fietsende vagebonden te wachten? Moeten wij als fietsers eigenlijk wel een bewijs overleggen? En hoe voeren wij deze bewijslast? Een bewijs van vaccinatie? Een antistoffentest? Of een combinatie? En ik welke vorm dan? Allemaal zaken waar ineens aan gedacht moet worden. Dit hadden we voor de coronacrisis nooit kunnen bedenken, immers de wereld was nog nooit zo klein. Voor minder dan de prijs van een retour treinticket Den Haag-Groningen kon je ook menig bestemming in Europa bezoeken. Per vliegtuig!

Er is dus helaas veel onduidelijk. Het is niet anders, we gooien het over een andere boeg. We doen helemaal niets. We zadelen onze ijzeren rossen op en vertrekken. Niets geen dure testen waarvan niet eens zeker is dat we ze nodig hebben. Het risico dat we nemen levert in het ergste geval een (dure) bekeuring, contravention of multa op. Afhankelijk in welk land wij de sjaak zijn. Dus die stress is klaar. Maar dan de route, lang hebben we gedacht de officiële route van de camino te fietsen. Dat is immers wel zo handig voor het verkrijgen van de 'sellos' en het vinden van de 'alberques'. Maar dat vlieger gaat niet op omdat we tot de Spaanse grens afhankelijk zullen zijn van campings, hotels en airbnb's. Dus kunnen we vanuit tijdsoverwegingen ook kiezen voor een meer directere route naar St.Jean-pied-de-port of Somport.

En dit is allemaal nog voor vertrek. Maar er is niets dat ons er morgen van zal weerhouden de camino te gaan starten. Nou ja ik kan wel wat zaken bedenken maar aan negatieve gedachten ga ik mij niet blootstellen. En de kans dat ik komende week in persoon het miljoen van de staatslotterij mag afhalen is ook nihil.

Komende 59 dagen zal ik op deze site al onze hoogte en diepte punten (gecensureerd en mogelijk met fictieve namen) bijhouden. Waar mogelijk zal er dagelijks een nieuw hoofdstuk worden toegevoegd va onze reis.

Buen Camino

Rick & Gerard

1. Reislogger:
    10 mei 2021
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Manuela:
    16 mei 2021
    Bijna is het zo ver mannen!!! Maak er een mooie , veilige en super avontuur van!!! Dikke kuzzzzz Maan
  3. Anita:
    16 mei 2021
    Super, ga enorm genieten van dit geweldige avontuur. Lieve groet Anita
  4. Rene:
    20 mei 2021
    Rick en Gerard, allereerst een goede reis , en hee neem mee wat je nodig denkt te hebben maar vooral een bankcard 😁 Daar kom je ver mee. Slim dat jullie geen dure test doen, echt he de Belgische grens is een makkie en geef de douanier in Frankrijk de groeten van me. Hij zal waarschijnlijk niet reageren , maar toch.
    En hee voor jullie beiden, ik kijk uit naar jullie verslagen en een goede start morgen 🚴🚴🚴👍👍🏕️
  5. Ikkuh:
    25 mei 2021
    Hoi René, we zijn eindelijk op de route en op stoom. Hoe gaat het in jouw tocht?
  6. Red:
    21 mei 2021
    Ole pendejos. Veel plezier, buen viaje y muchos sol y sonrisos! Trots op dit "wilde" avontuur.
  7. Ikkuh:
    25 mei 2021
    Haha ja wild is het zeker! En nat pff.. We gaan koken en morgen verder. Er komt ritme en schot in de zaak...
  8. Oukje:
    21 mei 2021
    Veel plezier heren, kijk goed uit en vat geen kou en geniet van deze onderneming.
    Kom aub met veel mooie verhalen en een onverbrekelijke vriendschap.
  9. Rene:
    25 mei 2021
    Ja mannen het weer zit niet mee je, vooral gisteren, onweer hagel en heel de dag regen. Maar het gaat goed!!inmiddels bijna bij Tours en jullie? De Franse douanier al gepasseerd neem ik aan. Gaan jullie via Parijs of er om heen? Iig goede reis verder