Vaya con Dios toer dag 26: Roncesvalles - Puente la Reina

15 juni 2021 - Puente La Reina, Spanje

Zo, aan het geluid te horen is 'steamboot willy' naast mij al halverwege droomland. Ik kan de slaap niet vatten. We slapen vannacht in een hotel dat deels voor reguliere gasten en deels voor pelgrims word gebruikt. Dat houdt in dat pelgrims (iets) minder betalen en in kleine kamers in de kelder worden weggestopt. Maar dat klinkt erger dan het is want de kamer is netjes, schoon en met eigen sanitair.

IMG_20210615_1531259IMG-20210615-WA0024

We merken hier weer eens duidelijk hoe lucratief de camino is. Deze stop naar het uiteindelijke doel is bezaaid met herbergen, hotels en hostels. De deuren van de huizen zijn bezaaid met borden die pelgrims uitnodigen te komen slapen voor de nacht. En ook aan de inwendige mens wordt hier gedacht. Bar na bar en restaurant na restaurant is hier te vinden in de smalle straatjes. Het kost moeite een foto te maken waar je geen consumerende mensen op wilt hebben.

Even wat eten

De tocht hierheen was heerlijk. Wind in de rug, kleine klimmetjes en goede wegen. Op sommige momenten vlogen we omlaag het dal in en werd je letterlijk gezandstraald door kleine vliegjes en insecten. Ik denk dat ik nu weet hoe de voorruit van een auto zich voelt. Het landschap is afwisselend. De bergen worden in rap tempo afgewisseld met weilanden en dorre zandvlakte.

​​​​​Het enige dat ons vertraagd is de zon. Vandaag kwam hij volgens mijn Garmin op 38,5 graden. Het hoogst dat hij eerder aangaf was 35,5.

IMG_20210615_1403267

​​​​​​In de avond hebben we van de commerciële bedoelingen gebruik gemaakt om lekker te eten. En dat is in Spanje heerlijk en zeker betaalbaar. Een driegangenmenu met beide twee drankjes voor vier tientjes. Nou dat is te doen. Nu hopen dat morphius tijd heeft mij ook in de armen te nemen. Slaap lekker

1. Manuela:
    16 juni 2021
    Whoop whoop dat gaat lekker!!!+
  2. Ikkuh:
    16 juni 2021