Dag 12: Chartres - Cloyes-sur-le-loir

1 juni 2021 - Cloyes-sur-le-Loir, Frankrijk

Zo, de fiets is opgezadeld. Alles is klaar, we hebben onze rommel opgeruimd en alle sporen van de misdaad zijn gewist.

Rick heeft lekker lang geslapen en is er ook klaar voor. Het is ongelofelijk maar het lijkt wel alsof de rotzooi in onze tassen toeneemt. Of de tassen zijn door de regen van de afgelopen dagen gekrompen. Dat kan ook. Hoe dan ook het is ons gelukt alles weer in te pakken en weer op pad.

Zon in de bol!

Het word ons al snel duidelijk dat het een hele hete dag gaat worden. De meter staat al op 22 graden en het is nog geen twaalf uur. Maar we hebben het tempo er goed inzitten. Het zal ook te maken hebben dat we eens wind mee hebben. Maar zonder geluk vaart niemand wel. Dus we nemen het er van.

In Alluyes zou een Donjon moeten zijn. Ik heb werkelijk geen idee wat dat zou moeten zijn. Ik dacht nog, even aan Rick vragen. Helaas, die moest mij het antwoord ook schuldig blijven. Gelukkig is Google altijd bereid te helpen:

'Een donjon is een middeleeuwse versterkte woontoren, al dan niet gebouwd op een motte. De eerste donjons waren van hout; later werden ze gebouwd met stenen uit een steengroeve of in baksteen'

Donjon

Nou dat was onze eerste culturele hoogtepunt van de dag. Gelukkig zat er direct naast deze Donjon een terras die ons aan een paar ijskoude colaatjes kon helpen. De temperatuur was inmiddels opgelopen naar 27 graden volgens mijn digitale Paulusma.

Onderweg worden wij trouwens veel gegroet door wildvreemden. Door andere fietsers die even een hand opsteken. Door motorrijders die stoer groeten, door dorpsbewoners die bonjour of bon voyage roepen. Heel vriendelijk allemaal. Het viel mij op dat ik dan iets terug mompel wat lijkt op bonjour. Rick probeert ook uit beleefdheid terug te bonjouren. Zoals Rick bonjour terug zegt klinkt het haast alsof hij een fatwa over de beste man uitspreekt haha , sorry typisch gevalletje 'je-moet-er-bij-zijn'.

Wij hebben verder vandaag nog een decathlon bezocht. We gaan nog 1x proberen Rick aan een goede band te helpen. Rick heeft een fluitje gekocht en ik een extra fietsbroek. Mijn huidige begint door te schijnen. Dat kan nooit goed aflopen....

Malle pietje on tour

Verder zijn wij langs een paar grot woningen gefietst in Montigny Le Gannelon. Nou ik heb naar binnen gegluurd. Ik ben jaloers. Meer ruimte dan mijn huidige woning en in de zomer ongetwijfeld lekker koel en in de winter behaaglijk warm.

Grotwoningen

Maar aan alle mazzel komt ook een eind. Zoals het er nu uitziet hebben we de komende dagen onze regenkleding weer hard nodig.