Dag 7: Salency - Lachelle

27 mei 2021 - Lachelle, Frankrijk

We zijn vandaag goed begonnen maar zoals altijd zegt dat niets over de rest van de dag. In elk geval waren wij al vlug in Noyon om in de prachtige kathedraal een stempel te bemachtigen. Bij binnenkomst zag de plaatselijke vrijwilliger ons al snuffelen en kwam ons tegemoet om zijn stempelwoede op ons pelgrimspaspoort bot te vieren.

Na wat rond gekeken te hebben in de kathedraal gingen we vlug op pad via de middeleeuwse bibliotheek uit de 16e eeuw om onze route te vervolgen.IMG_20210527_1011339

Vol goede moed hebben we de eerste kilometers afgelegd. Alsof Sint Jacob zelf ons begeleide kwamen we strak langs een Intermarché. Dat betekende inkopen doen. Vooral ons toiletpapier begon een kritisch dieptepunt te bereiken. Maar daaraan hadden ze in de supermarkt geen gebrek.

Helaas werd bij Ourscamp ons geluk al minder. De prachtige ruïne van de 'abbaye d'ourscamp' bleek alleen toegankelijk na het betalen van harde knaken. Er voor dat riante bedrag hebben ze niet eens de moeite genomen een start met de renovatie te maken. Dus besloten we de abdij te laten voor wat het is. Wij zijn immers pelgrims.

De temperatuur was wel onze vriend, het werd warmer en warmer. Ik heb zelfs iets gedaan wat ik niet eerder heb ondernomen. Jawel, in een open bushokje op een rotonde heb ik mijn onderbroek uitgetrokken. Waarom? Omdat ik anders niet in mijn inmiddels droge fietsbroek kon stappen. De bejaarde buurvrouw aan de overkant heeft het er vast nog jaren over.

IMG_20210527_1210012

Maar daarmee hield ons geluk echt op. Arme Rickert kreeg een lekke band. Tja, dat gebeurt nu eenmaal. Alle tassen van de fiets en hophop een nieuwe binnenband erop. Plakken doen we vanavond wel.

Volgende stop, Compiegne. Op naar de beroemde treinwagon waarin twee capitulaties zijn getekend. Voor het hele verhaal kunt u het best even googlen op 'glade of the armistices'. Kostte ons overigens wel 7 euro per persoon. En binnen bleek dat de originele treinwagon niet meer bestaat en de huidige wagon een vervanger is uit een latere serie. Beetje een domper maar goed. We zijn wel op de locatie geweest waar wereldgeschiedenis is geschreven en herschreven.

IMG_20210527_1353547IMG_20210527_1401416

Toch was daarmee onze domper niet compleet. Arme Don Marchal kreeg een tweede lekke band. Even ademhalen, boosheid laten dalen en zijn laatste reserve band erop. Dat zijn inmiddels twee banden die geplakt moeten worden vanavond.

We besloten er een korte rit van te maken. In het dorp Lachelle zou een heuse pelgrimsherberg moeten zijn. Die optie hebben we genomen omdat er immers nog banden geplakt moeten worden. En 50 kilometer is ook wel eens mooi. Nou Sint Jacob is ons goed gezind. Een super locatie met een geweldige privé kamer. Koelkast, bed, stroom,douche en keuken. Wat wil een arme pelgrim nog meer???

IMG_20210527_1847521

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Manuela:
    27 mei 2021
    Balen mannen van de dure nieuwe band die niet deugt maja hopen op garantie!!! Verder hebben jullie weer een mooie tocht gemaakt!
  2. Ikkuh:
    28 mei 2021
    Jawel, da's zeker zonde maar kan gebeuren. Wij gaan weer op pad
  3. Red:
    28 mei 2021
    Jullie zijn zeker door een mijnenveld gefietst, dat trekken die bandjes niet zo lekker!

Maar goed, beetje pech onderweg hoort er bij!
  4. Ikkuh:
    28 mei 2021
    Haha dat zou kunnen, ik gok eerder op een foute band of een niet verwijderd object. Maar arme Rick was er goed ziek van! Haha
  5. Oukje:
    28 mei 2021
    Gekregen biba’s van de grote pet neem ik aan? Bij de volgende Supermache verkopen ze ze vast wel. Geniet van jullie slaapverblijf vannacht en morgen succes zonder kapotte banden
  6. Ikkuh:
    29 mei 2021
    Baba's waren prima Oukje maar het euvel zit in het velglint. Gaan zo nieuwe kopen en op pad. Vandaag gaan we voorbij Parijs🎉